Friday, November 2, 2012

kek cheese brownie

memndgkan cream cheese ade lg dlm peti, so try ler buat kek ni..rs ok kot..cume fizikal nye je tak cantek..hu...tak kisah la tu..bukannye nk jual ..tgn ni tak mahir lg huu


da nk abih baru tringat nk snap..actualy kek mummy die naik belah tgh tu..spatutnya kalu nk cheese tu rata, kene la terbalikkan kek tu..tp disbbkan da mls n baby fayyadh pon da bangun..terus je tuang cheese tu atas kek yg membukit tu..so tu yg nmpak mcm msk sgt cheese kat tgh2 tu..sib baik tak hangus bagai ;p

da siap dipotong n utk dibawa ke opis.. ok sj buh skali resepi kat cn kot2 ade sesapa nk try..o kot2 mummy nk buat lg..senng ..refer kat blog sendirik jek :)
 

BAHAN-BAHAN UNTUK KEK
1 1/2 cawan tepung gandum*
1 sudu teh baking powder*
1 sudu teh soda bikarbonat*
*Satukan bahan2 bertanda* dan ayak
250 gram butter
1 cawan serbuk koko
3 biji telur Gred A
1 1/2 cawan gula kastor
1 1/2 cawan susu cair
1 sudu teh esen vanilla

BAHAN LAPISAN CHEESE
250 gram cream cheese
1 cawan gula kastor
1 biji telur Gred A

CARA MEMBUATNYA
Cairkan butter,masukkan serbuk koko setelah butter cair dan kacau
Dalam mangkuk lain,pukul telur dan gula kastor hingga kembang
Masukkan adunan butter tadi perlahan2 dan pukul lagi adunan
Tambahkan susu cair,esen vanilla dan bahan2 bertanda*
Griskan loyang dan tuang adunan ke dalam loyang
Bakar di dalam oven selama 30-40 minit (bergantung pd oven masing2) atau sehingga masak,suhu 180'c

Untuk lapisan cheese,putar cream cheese hingga gebu
Masukkan gula kastor dan telur
Keluarkan kek yg siap dibakar tadi,tuang adunan cheese di atasnya,
Bakar semula selama 20 minit..siap!

5 comments:

  1. rajinnya membako kek hang ni..kenapa aku tak ada minat ke arah membako kek2 ni ha..apa yang aku minat pun tatau haha..tp aku suka buat dessert sebab aku suka manis2 sampai kena diabetes hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. okla tu pndai buat dessert..aku bab desert mmg agal fail la koz asik tak jd jek..wpon agar2 huuuu

      Delete
  2. makcik lily, jgn lupa bake utk aku tau.aku nak order nih bila sampai umah mu nanti bila2 (xtahu bila boleh sampai umah mu lily). LOOMOT Cute

    ReplyDelete
    Replies
    1. aseh..jgn byk bunyik,,.dtg jek umah aku..nnt aku buatkan..tp kalu dtg ngejut, aku buatkan air sirap je la tuk ko..leh heeee

      Delete
    2. mana aci air sirap. tak berbaloi dtg jauh2.bagi petroleum ok gak.leh suh keta minum. jimat sikit bila keta dah hilang dahaga.hehehe

      Delete