Saturday, March 12, 2011

simpati pada negara jepun

smlm, berlaku gemba bumi di tokyo, jepun membentuk tsunami setinggi 10 meter dan menghanyutkan rumah serta menolak kapal ke darat.
Gempa bumi itu berlaku pada jam 2.46 petang (1.46 petang waktu Malaysia) selama dua minit.

menurut akhbar, sehingga malam tadi, sekurang-kurangnya 300 orang disenaraikan sebagai maut atau hilang akibat gempa bumi sekuat 8.9 magnitud itu.


Bencana terburuk dalam tempoh 300 tahun di Jepun itu turut mencetuskan kebakaran, termasuk di sebuah loji nuklear.

Sehingga malam tadi, sekurang-kurangnya 300 orang disenaraikan sebagai maut atau hilang akibat gempa bumi sekuat 8.9 magnitud itu. Pakar seismologi Amerika Syarikat (AS) dan Jepun berkata, kejadian semalam adalah gegaran kelima paling dahsyat di seluruh dunia sejak 1900 atau yang ketujuh dalam sejarah.
Laporan menyatakan, ombak besar tercipta di Lautan Pasifik itu turut menghanyutkan sebuah kapal Jepun membawa 100 orang.

Lebih 300 rumah di bandar Ofunato turut musnah sama sekali.Ombak besar juga memusnahkan apa saja yang ada di laluannya, termasuk kapal kontena, kenderaan dan ladang.

sumber: harian metro

turut menyebabkan kebakaran

memusnahkan harta benda

tsunami di jepun mac,2011


"bersyukur ke hadrat Ilahi atas rezeki yang diberikan dan bersyukur menjadi rakrat Malaysia..ya Allah, lindungi lah hamba2 mu di muka bumi ini. dan jauhlkan lah kami dari mala petaka...amin..."

No comments:

Post a Comment